Hyppää sisältöön

Tietoa Luvat ja valvonta -hankkeesta

Luvat ja valvonta -hankkeessa uudistetaan lupa- ja valvontatoiminnan toimintamallit digitalisaatiota hyödyntämällä. Luvat ja valvonta -hanke on poikkihallinnollinen hanke, jota vetää työ- ja elinkeinoministeriö. Voit seurata hankkeen etenemistä myös työ- ja elinkeinoministeriön sivuilla.

Hankkeen esittelyvideolla voit tutustua hankkeen taustaan ja tavoitteisiin:

Mitä asiakaslähtöinen kehittäminen tarkoittaa?

Tarkoituksena on aidosti asiakaslähtöinen kehittäminen sekä asiakkaan tarpeisiin vastaavien palvelukokonaisuuksien tunnistaminen. Lisäksi tavoitellaan palvelu- ja käsittelyprosessien asiakaslähtöistä yhteensovittamista yli organisaatio- ja viranomaisrajojen.

Hanke pyrkii helpottamaan ja keventämään asiakkaan arkea tunnistamalla ja purkamalla turhia ja päällekkäisiä prosesseja ja palveluja. Samalla se tehostaa ja yhteensovittaa viranomaistoimintaa ja -prosesseja.

Asiakaslähtöisyys varmistetaan seuraavasti:

  • Tunnistetaan ja kuvataan asiakkaan tarpeesta muodostuvat palvelukokonaisuudet sekä asiakaslähtöiset, sujuvat palvelupolut ja -ketjut
  • Tarjotaan palvelut hallinnontasot ja organisaatiorajat ylittäen
  • Nostetaan tieto keskiöön – reaaliaikainen tieto seuraa asiakasta
  • Rakennetaan yhden luukun periaatteella toimiva digitaalinen asiointi/palvelukerros ja käyttöä tukevat kaikkikanavaiset tukipalvelut
  • Hyödynnetään analytiikkaa, automatiikkaa ja tekoälyä.

Tutustu Luvat ja valvonta -palveluun asiakkaan näkökulmasta videon avulla:

Tutustu Luvat ja valvonta -palvelukerrokseen viranomaisen näkökulmasta videon avulla: