Tietoa Luvat ja valvonta -hankkeesta
Luvat ja valvonta -hankkeessa uudistetaan lupa- ja valvontatoiminnan toimintamallit digitalisaatiota hyödyntämällä. Luvat ja valvonta -hanke on poikkihallinnollinen hanke, jota vetää työ- ja elinkeinoministeriö. Voit seurata hankkeen etenemistä myös työ- ja elinkeinoministeriön sivuilla.
Hankkeen esittelyvideolla voit tutustua hankkeen taustaan ja tavoitteisiin:
Mitä asiakaslähtöinen kehittäminen tarkoittaa?
Tarkoituksena on aidosti asiakaslähtöinen kehittäminen sekä asiakkaan tarpeisiin vastaavien palvelukokonaisuuksien tunnistaminen. Lisäksi tavoitellaan palvelu- ja käsittelyprosessien asiakaslähtöistä yhteensovittamista yli organisaatio- ja viranomaisrajojen.
Hanke pyrkii helpottamaan ja keventämään asiakkaan arkea tunnistamalla ja purkamalla turhia ja päällekkäisiä prosesseja ja palveluja. Samalla se tehostaa ja yhteensovittaa viranomaistoimintaa ja -prosesseja.
Asiakaslähtöisyys varmistetaan seuraavasti:
- Tunnistetaan ja kuvataan asiakkaan tarpeesta muodostuvat palvelukokonaisuudet sekä asiakaslähtöiset, sujuvat palvelupolut ja -ketjut
- Tarjotaan palvelut hallinnontasot ja organisaatiorajat ylittäen
- Nostetaan tieto keskiöön – reaaliaikainen tieto seuraa asiakasta
- Rakennetaan yhden luukun periaatteella toimiva digitaalinen asiointi/palvelukerros ja käyttöä tukevat kaikkikanavaiset tukipalvelut
- Hyödynnetään analytiikkaa, automatiikkaa ja tekoälyä.
Tutustu Luvat ja valvonta -palveluun asiakkaan näkökulmasta videon avulla:
Tutustu Luvat ja valvonta -palvelukerrokseen viranomaisen näkökulmasta videon avulla: