Palvelun hyödyt
Tähän osioon on koottu palvelun keskeiset hyödyt asiakkaille ja viranomaisille. Luvat ja valvonta -palvelu mahdollistaa mm.
Viranomaisille
- kustannustehokkaan ja laajasti tunnetun yhden luukun sähköisen asiointipisteen tarjoamisen asiakkaille
- viranomaisten tunnistamisen ja toimivaltuuksien tarkistamisen turvallisesti kansallisesti hyväksytyllä menetelmällä (Suomi.fi-tunnistus ja -valtuudet palvelut)
- asiakkaan lupatarpeen selvittämisen: työväline, jolla viranomaisen lupa- ja valvontavaatimukset muutetaan sarjaksi selkeitä kysymyksiä ja vastauksia asiakkaalle tämän toiminnan määrittämiseksi
- yhteisen näkymän asiakkaan asiointikokonaisuuteen kaikille siinä mukana oleville viranomaisille
- yhteisestä näkymästä sujuvan pääsyn asiakkaan ja asiointien tietoihin, sekä asiointien tilatietoon
- tietojen välityksen luotettavasti suoraan viranomaisjärjestelmiin tai virkailijalle Luvat ja valvonta -palvelun käyttöliittymään (Kevytasiointi)
- herätteet (sähköposti) viranomaisille asiointien käynnistymisestä ja muutoksista
- viranomaisen ja asiakkaan välisen kirjallisen viestinnän kohdennetusti asiointiin tai yleisesti asiakkaan asiointikokonaisuuteen liittyen. Viestit näkyvät asiakkaalle ja asiointikokonaisuudessa mukana oleville viranomaisille
- palvelussa tarjottujen asiointien määräaikojen laskennan, jossa palvelu laskee ja seuraa asiointien käsittelyn määräaikaan perustuvaa etenemistä ja lähettää etenemisestä herätteitä. Ominaisuutta hyödynnetään mm. silloin, kun asiointien käsittelyajasta on määrätty lailla
Asiakkaille
- asiakkaan tunnistamisen ja toimivaltuuksien tarkistamisen turvallisesti kansallisesti hyväksytyllä menetelmällä (Suomi.fi-tunnistus ja -valtuudet palvelut)
- asiakkaan lupatarpeen selvittämisen: vastaamalla toimintaansa koskeviin kysymyksiin asiakas saa luettelon tarvitsemistaan lupa- ja valvonta-asioinneista
- yhteinen näkymä asiointikokonaisuuden seurantaan – asiointien tila ja toimenpiteitä tarvitsevat asioinnit näkyvät yhdestä näkymästä
- herätteet (sähköposti) asiakkaalle viranomaisien toimista asioinneissa (mm. selvitys ja tietopyynnöt)
- asiakkaan ja viranomaisen välisen kirjallisen viestinnän kohdennetusti asiointiin tai yleisesti asiakkaan asiointikokonaisuuteen – viestit näkyvät asiakkaalle ja asiointikokonaisuudessa mukana oleville viranomaisille
- asiointien määräaikojen seurannan silloin, kun asiointi on määräaikojen laskennan piirissä
- Tulossa palveluun: kumppanien kutsumisen asiakkaalle yhteisiin asiointikokonaisuuksiin. Mahdollistaa itsenäisten toimijoiden (mm. kumppaniyrityksien) kutsumisen mukaan asiakkaan hankkeeseen