Hyppää sisältöön

Palvelun hyödyt


Tähän osioon on koottu palvelun keskeiset hyödyt asiakkaille ja viranomaisille. Luvat ja valvonta -palvelu mahdollistaa mm.

Viranomaisille

  • kustannustehokkaan ja laajasti tunnetun yhden luukun sähköisen asiointipisteen tarjoamisen asiakkaille
  • viranomaisten tunnistamisen ja toimivaltuuksien tarkistamisen turvallisesti kansallisesti hyväksytyllä menetelmällä (Suomi.fi-tunnistus ja -valtuudet palvelut)
  • asiakkaan lupatarpeen selvittämisen: työväline, jolla viranomaisen lupa- ja valvontavaatimukset muutetaan sarjaksi selkeitä kysymyksiä ja vastauksia asiakkaalle tämän toiminnan määrittämiseksi
  • yhteisen näkymän asiakkaan asiointikokonaisuuteen kaikille siinä mukana oleville viranomaisille
  • yhteisestä näkymästä sujuvan pääsyn asiakkaan ja asiointien tietoihin, sekä asiointien tilatietoon  
  • tietojen välityksen luotettavasti suoraan viranomaisjärjestelmiin tai virkailijalle Luvat ja valvonta -palvelun käyttöliittymään (Kevytasiointi)
  • herätteet (sähköposti) viranomaisille asiointien käynnistymisestä ja muutoksista
  • viranomaisen ja asiakkaan välisen kirjallisen viestinnän kohdennetusti asiointiin tai yleisesti asiakkaan asiointikokonaisuuteen liittyen. Viestit näkyvät asiakkaalle ja asiointikokonaisuudessa mukana oleville viranomaisille
  • palvelussa tarjottujen asiointien määräaikojen laskennan, jossa palvelu laskee ja seuraa asiointien käsittelyn määräaikaan perustuvaa etenemistä ja lähettää etenemisestä herätteitä. Ominaisuutta hyödynnetään mm. silloin, kun asiointien käsittelyajasta on määrätty lailla

Asiakkaille

  • asiakkaan tunnistamisen ja toimivaltuuksien tarkistamisen turvallisesti kansallisesti hyväksytyllä menetelmällä (Suomi.fi-tunnistus ja -valtuudet palvelut)
  • asiakkaan lupatarpeen selvittämisen: vastaamalla toimintaansa koskeviin kysymyksiin asiakas saa luettelon tarvitsemistaan lupa- ja valvonta-asioinneista
  • yhteinen näkymä asiointikokonaisuuden seurantaan  – asiointien tila ja toimenpiteitä tarvitsevat asioinnit näkyvät yhdestä näkymästä
  • herätteet (sähköposti) asiakkaalle viranomaisien toimista asioinneissa (mm. selvitys ja tietopyynnöt)
  • asiakkaan ja viranomaisen välisen kirjallisen viestinnän kohdennetusti asiointiin tai yleisesti asiakkaan asiointikokonaisuuteen – viestit näkyvät asiakkaalle ja asiointikokonaisuudessa mukana oleville viranomaisille
  • asiointien määräaikojen seurannan silloin, kun asiointi on määräaikojen laskennan piirissä
  • Tulossa palveluun: kumppanien kutsumisen asiakkaalle yhteisiin asiointikokonaisuuksiin. Mahdollistaa itsenäisten toimijoiden (mm. kumppaniyrityksien) kutsumisen mukaan asiakkaan hankkeeseen