Palvelun rooli
Palvelun rooli on toimia asiakkaan asiointitarpeen ja viranomaisen yksittäisten lupa- ja valvontapalvelujen välissä eri viranomaisten asiointeja asiakkaalle kokoavana ja toisaalta viranomaisten työtä ja tiedon kulkua tehostavana palveluna.
Asiakkaalle (luvan hakija) edellä kuvattu palvelujen ketjutus mahdollistaa lupa- ja valvonta-asioinnin yhdestä sähköisestä asiointipisteestä, käsittelyn seurannan ja tarvittaessa vireillä olevien hakemuksien täydentämisen, sekä asiointeihin linkittyvän viestintäkanavan asiakkaan ja toimivaltaisen viranomaisen välillä.

Kun viranomainen ottaa Luvat ja valvonta -palvelun käyttöönsä osaksi asiointipalveluaan, muuttuu toiminta seuraavasti:
- Viranomaisilla, joilla ei ole sähköistä asiointipalvelua (lupahakemuksia otetaan vastaan ns. perinteisin keinoin mm. sähköpostilla, verkko- ja pdf-lomakkein, paperilomakkein): nykyisen perinteisen asiointipalvelun rinnalle otetaan käyttöön sähköinen Kevytasiointi (kuvassa vasemmalla)
- Viranomaiset, joilla on sähköinen asiointipalvelu: viranomaisen sähköinen asiointipalvelu liitetään Luvat ja valvonta -palveluun sähköistä tiedonvälitysrajapintaa hyödyntäen (kuvassa oikealla). Viranomaisen asiointipalvelua ja sen viranomaiskohtaisia ominaisuuksia hyödynnetään osana palveluketjua.
Luvat ja valvonta -palvelu ei korvaa viranomaisten omia asiointipalveluita (sähköisiä tai perinteisiä) tai asianhallintaa. Luvat ja valvonta -palvelu ja viranomaisen asiointipalvelu ketjutetaan kokonaispalveluksi asiakkaalle. Lue lisää palvelun hyödyistä asiakkaalle ja viranomaisille.