Hoppa till innehåll

Möjliggör elektroniskt befullmäktigande


För kommunernas del börjar man befullmäktigandet (Suomi.fi-fullmakter) genom att göra en ansökan i Tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande (fullmakt med ansökan)länken öppnas i ett nytt fönster. Med ansökan ansöker man om fullmakt för personer i organisationens fullmaktshantering, som efter att ansökan godkänts elektroniskt kan ge kommunens tjänsteinnehavare fullmakt att använda tjänsten Tillstånd och tillsyn.

Roller

I fullmakt med ansökan finns följande roller:

Sökande

Ansökan kan fyllas i av vem som helst – vanligtvis av en person som hör till kommunens personal och som har erfarenhet av tjänsten Suomi.fi-fullmakter. Den sökande sköter ifyllandet av ansökan, bilagorna, de undertecknare som behövs och sändningen.

Undertecknare

Är personer inom kommunens förvaltning som har representationsrätt (namnteckningsrätt) i organisationen (vanligen kommunens ledning). Dessa personer framgår av kommunens förvaltning och förvaltningsdokument.

Fullmaktstagare

Är personer i kommunens fullmaktshantering för vilka fullmakt söks. Efter befullmäktigandet kan dessa personer hantera de sökta fullmakterna i organisationen

  • Hantering av fullmakter i anslutning till det ansökta fullmaktsärendet (Myndighetsbehandling av tillstånds- och tillsynshelheterna). De befullmäktigade personerna kan ge och annullera fullmakter för de kommunala myndigheter som använder tjänsten Tillstånd och tillsyn – med andra ord ge och återkalla användarrättigheter till tjänsten med fullmakt av sin kommun
  • Rekommendation: personerna i fullmaktshanteringen befullmäktigas i enlighet med organisationens förvaltningsanvisningar

Ansökans tjänstespecifika uppgifter

Du behöver följande uppgifter i anslutning till tjänsten Tillstånd och tillsyn för ansökan:

Fullmaktsärende

Ett fullmaktsärende som möjliggör myndighetsanvändning av tjänsten Tillstånd och tillsyn är ”Myndighetshantering av tillstånds- och tillsynshelheter”

Fullmaktstyp

Den fullmaktstyp som söks för personer i kommunens fullmaktshantering är “Företrädarens fullmaktsrätt”.

Ansökningsprocessen

1. Ansök om fullmakter i Suomi.fi-tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande (fullmakt med ansökan)

2. Kontrollera att ansökan undertecknats

  • De personer som har rätt att företräda kommunen är undertecknare
  • Suomi.fi-tjänsten bjuder in de personer som angetts i ansökan att underteckna ansökan
  • Säkerställ med personerna att undertecknandet är gjort, eftersom ansökan inte framskrider utan underskrifter

3. Behandling av ansökan (MDB)

  • Behandlingen av ansökan görs vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
  • Även om ansökan i regel görs elektroniskt i Suomi.fi-tjänsten, behandlas den av en person vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
  • Ansökan godkänns eller så får sökanden en begäran om tilläggsuppgifter

4. Meddelande om behandlingen till de befullmäktigade

  • När ansökan har godkänts får de befullmäktigade personerna ett meddelande om detta
  • Personer i fullmaktshanteringen kan därefter befullmäktiga tjänsteinnehavare till tjänsten Tillstånd och tillsyn
Tillbaka