Möjliggör elektroniskt befullmäktigande
För kommunernas del börjar man befullmäktigandet (Suomi.fi-fullmakter) genom att göra en ansökan i Tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande (fullmakt med ansökan)länken öppnas i ett nytt fönster. Med ansökan ansöker man om fullmakt för personer i organisationens fullmaktshantering, som efter att ansökan godkänts elektroniskt kan ge kommunens tjänsteinnehavare fullmakt att använda tjänsten Tillstånd och tillsyn.
Roller
I fullmakt med ansökan finns följande roller:
Sökande
Ansökan kan fyllas i av vem som helst – vanligtvis av en person som hör till kommunens personal och som har erfarenhet av tjänsten Suomi.fi-fullmakter. Den sökande sköter ifyllandet av ansökan, bilagorna, de undertecknare som behövs och sändningen.
Undertecknare
Är personer inom kommunens förvaltning som har representationsrätt (namnteckningsrätt) i organisationen (vanligen kommunens ledning). Dessa personer framgår av kommunens förvaltning och förvaltningsdokument.
Fullmaktstagare
Är personer i kommunens fullmaktshantering för vilka fullmakt söks. Efter befullmäktigandet kan dessa personer hantera de sökta fullmakterna i organisationen
- Hantering av fullmakter i anslutning till det ansökta fullmaktsärendet (Myndighetsbehandling av tillstånds- och tillsynshelheterna). De befullmäktigade personerna kan ge och annullera fullmakter för de kommunala myndigheter som använder tjänsten Tillstånd och tillsyn – med andra ord ge och återkalla användarrättigheter till tjänsten med fullmakt av sin kommun
- Rekommendation: personerna i fullmaktshanteringen befullmäktigas i enlighet med organisationens förvaltningsanvisningar
Ansökans tjänstespecifika uppgifter
Du behöver följande uppgifter i anslutning till tjänsten Tillstånd och tillsyn för ansökan:
Fullmaktsärende
Ett fullmaktsärende som möjliggör myndighetsanvändning av tjänsten Tillstånd och tillsyn är ”Myndighetshantering av tillstånds- och tillsynshelheter”
Fullmaktstyp
Den fullmaktstyp som söks för personer i kommunens fullmaktshantering är “Företrädarens fullmaktsrätt”.
Ansökningsprocessen
1. Ansök om fullmakter i Suomi.fi-tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande (fullmakt med ansökan)
- Fyll i ansökan på adressen https://www.suomi.fi/fullmakter/fullmakt-med-ansokan.
- Anvisningar för att ge fullmakt med ansökan (Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata)
- Tjänstespecifik information för tjänsten Tillstånd och tillsyn för att få rätt fullmakt
- Sök fullmakter för personer som verkar i organisationens operativa fullmaktshantering
- Bifoga nödvändiga bilagor till ansökan
- Anteckna de undertecknare som har rätt att företräda kommunen i ansökan
- Skicka ansökan
2. Kontrollera att ansökan undertecknats
- De personer som har rätt att företräda kommunen är undertecknare
- Suomi.fi-tjänsten bjuder in de personer som angetts i ansökan att underteckna ansökan
- Säkerställ med personerna att undertecknandet är gjort, eftersom ansökan inte framskrider utan underskrifter
3. Behandling av ansökan (MDB)
- Behandlingen av ansökan görs vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Även om ansökan i regel görs elektroniskt i Suomi.fi-tjänsten, behandlas den av en person vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Ansökan godkänns eller så får sökanden en begäran om tilläggsuppgifter
4. Meddelande om behandlingen till de befullmäktigade
- När ansökan har godkänts får de befullmäktigade personerna ett meddelande om detta
- Personer i fullmaktshanteringen kan därefter befullmäktiga tjänsteinnehavare till tjänsten Tillstånd och tillsyn