Hoppa till innehåll

Anslutningsanmälan


Myndigheten uppger information om den ärendehantering som ska anslutas till tjänsten Tillstånd och tillsyn på anslutningsblanketten.

Gå till anslutningsblanketten

och fyll i de uppgifter som behövs enligt anvisningarna nedan. Anvisningar för enskilda fält finns också bakom “i“-symbolen i varje rubrikfält. 

1. Organisationstyp

Eftersom blanketten används av alla myndigheter som ansluter sig till tjänsten Tillstånd och tillsyn, ska myndigheten som ansluter sina tjänster först välja organisationstyp. Kommunala myndigheter väljer alternativet “Kommun“.

2. Basuppgifter om organisationen som ansluter sina tjänster

Alla myndigheter som ansluter sin ärendehantering till tjänsten Tillstånd och tillsyn behöver uppge följande basuppgifter om organisationen

  • Organisationens namn (kommunala myndigheter uppger namnet på den kommun eller samkommun vars tjänster ska anslutas. Tjänsteproducenten ansluter tjänsten till Tillstånd och tillsyn)
  • Organisationens FO-nummer
  • Organisationskod i Suomi.fi-servicedatalagret (SDL). Du hittar koden på Suomi.fi-webbtjänstens webbplats, om den anslutande organisationen har skapats i Suomi.fi-servicedatalagret.

3. Kontaktuppgifter till organisationen som ansluter sina tjänster

  • Myndighetens kontaktuppgifter för kontakt som rör införandet
    • Kontaktpersonens namn Person som fungerar som organisationens kontaktperson när tjänsten Tillstånd och tillsyn införs.
    • Kontaktpersonens e-post för icke-brådskande frågor
    • Kontaktpersonens telefonnummer för brådskande frågor
  • Kontaktinformation om organisationens servicekontaktpunkt för tjänsten Tillstånd och tillsyn. Kontaktpunktens uppgift är att upprätthålla en gemensam serviceprocess för den anslutande organisationens del i samarbete med serviceproduktionen i tjänsten Tillstånd och tillsyn. Tjänsten Tillstånd och tillsyn skickar meddelanden om tjänstens verksamhet till den angivna adressen (bl.a. servicepublikationer, ändringar i tjänsten och störningsmeddelanden). För att servicesamarbetet ska fungera måste kontaktpunkten ge tjänsten Tillstånd och tillsyn en grupp-e-postadress (s.k. roll-e-postadress, t.ex. [email protected]).
    • Kontakt-e-postadress till tjänstens underhåll
  • eventuella tilläggsuppgifter om införandet
    • Mer information

4. Uppgifter om ärendehanteringen

Anslutningsuppgifterna om ärendehanteringen anges under den mörkblåa rubrikraden på blanketten. Alla ärenden som ska anslutas till tjänsten Tillstånd och tillsyn för den valda myndigheten/myndighetstypen visas i menyn “Välj ärende”. Varje ärende som ska anslutas ska få en egen rad. Lägg till rader på blanketten genom att klicka på “+” (plus) i högra kanten och vid behov kan överflödiga rader tas bort genom att klicka på den röda “X“-symbolen.

Ifyllande av ärendeuppgifter

Anslutningsuppgifterna för tillståndsärenden är alltid ärendespecifika. På så sätt möjliggörs så flexibla anslutningar som möjligt i en mångpolig servicemiljö. Således meddelas ärendespecifika anslutningsuppgifter för varje ärende som ansluts till tjänsten Tillstånd och tillsyn.

De uppgifter som behövs för att ansluta ärendehanteringen beror på om myndighetens ärendehantering är elektronisk eller om tjänsten Tillstånd och tillsyn utnyttjas för att göra myndighetens ärendehantering elektronisk.

Alla ärendeanslutningar

  • Välj det ärende (t.ex. bygglov) som ska anslutas under punkten “Välj ärende
  • Välj på vilket sätt ärendet ska anslutas. Endast de sätt som går att välja visas.
  • Sök och välj de kommunområden där ärendehanteringen införs. Du kan välja flera kommunområden på samma rad.
  • Ange en e-postadress dit aviseringar ska skickas. Adressen ska vara en s.k. grupp-e-postadress (inte personlig). På så sätt säkerställer man att aviseringar når myndigheterna under semestrar och annan frånvaro och att tjänsten inte avbryts för kunden när personal byts ut.

Dessutom behövs följande uppgifter för att ansluta e-tjänsten

  • Ange e-tjänstens kod i Suomi.fi-servicedatalagret (SDL)
  • Ange URL-adress för inledande av ärende i myndighetens tjänst (tjänsten Tillstånd och tillsyn skickar kunden som identifierats med Suomi.fi-identifikation till denna URL-adress för att uträtta ärenden med myndigheten).
    • URL-adresser till den finsk- och svenskspråkiga tjänsten. Om myndigheten inte har en separat svenskspråkig serviceadress, lämnas fältet för den svenskspråkiga URL-adressen tomt.

Viktigt: Om du håller på att ansluta en e-tjänst till tjänsten Tillstånd och tillsyn ska den elektroniska anslutningen vara gjord innan denna anslutningsblankett skickas in. Om du är osäker eller vill ställa frågor om anslutningen, kontakta tjänsten Tillstånd och tillsyn på adressen: tuki.lv(at)ely-keskus.fi.

Att beakta

Anslutningsuppgifter för ärendehanteringen

Att beakta för e-tjänstens del:

  • Utöver anslutningen mellan de tekniska tjänsterna (integration/gränssnittsgenomförande) ska myndigheten göra en anmälan om anslutning till tjänsten Tillstånd och tillsyn
  • Samma e-tjänst kan erbjuda och erbjuder ofta flera ärenden, för vilka separata anslutningsuppgifter behövs för varje ärende som ansluts
  • Gemensamma ärendehanteringstjänster (t.ex. Lupapiste.fi): Varje kommun eller samkommun som utnyttjar e-tjänsten gör anslutningsanmälningar för sina egna ärenden, även om den tekniska anslutningen mellan den gemensamma ärendehanteringstjänsten och tjänsten Tillstånd och tillsyn har genomförts.

Suomi.fi-servicedatalagrets (SDL) koder

Suomi.fi-servicedatalagret, dvs. SDL, är ett riksomfattande centraliserat datalager där kommunerna, staten och den privata sektorn på ett kundorienterat sätt beskriver sina tjänster och hänvisar kunderna till rätt servicekanaler.

Myndighetens e-tjänst länkas till tjänsten Tillstånd och tillsyn med hjälp av organisations- och e-tjänstkoden i SDL. På så sätt hittar kunden den tjänst som myndigheten tillhandahåller.

I regel lönar det sig att sköta alla SDL-ärenden med hjälp av SDL-huvudanvändaren i din organisation. Det är bra att säkerställa att organisationen har tagit i bruk Suomi.fi-servicedatalagret. Detta är en förutsättning för att SDL-koderna ska kunna utnyttjas. Lagen om förvaltningens gemensamma stödtjänster för e-tjänster (571/2016) förpliktar organisationer inom den offentliga förvaltningen att beskriva uppgifterna om sina tjänster i Suomi.fi-servicedatalagret.

För att ansluta ärendehanteringen används två olika koder för Suomi.fi-servicedatalagret (SDL):

  • Organisationskod som används för att identifiera en organisation som ansluter sin digitala ärendehantering. Koden är 36 tecken lång. Exempel på arbets- och näringsministeriets organisationskod 0855861c-e19c-4e7e-816e-4223d5c106df . Koden finns i slutet av URL-adressen i länken ovan.
  • E-tjänstens kod som används för att identifiera en e-tjänstkanal. Koden är 36 tecken lång. Exempel på e-tjänstens kod i tjänsten Tillstånd och tillsyn, som är 640bb270-ba74-45de-8616-13ce2754b4df. Koden finns i slutet av URL-adressen i länken ovan.

Anvisningar för att hitta SDL-koderna.

Ärendehanteringsområde

I anslutningsuppgifterna behöver kommunområde fastställas för varje ärendehantering för att ange var ärendehanteringen kommer att vara giltig via tjänsten Tillstånd och tillsyn. Med denna information kan tjänsten Tillstånd och tillsyn hänvisa sökanden till den behöriga myndigheten.

I fråga om en sammanslutning av kommuner gör den kommun som ansvarar för tjänsten en anmälan om anslutning till tjänsten Tillstånd och tillsyn för alla kommuners del. På anslutningsblanketten anges varje kommunområde separat på en egen rad, vilket innebär att flera rader registreras för samma ärendehantering.

Aviseringar

Aviseringar om ärenden som skickas från tjänsten Tillstånd och tillsyn fastställs ärendespecifikt för varje myndighet. Aviseringarna skickas till den e-post som myndigheten angett. Det är bra att använda en grupp- eller roll-e-postadress (t.ex. [email protected]) i stället för en personlig adress, så att aviseringarna når myndigheten under alla betjäningstider även om personer är frånvarande. 

När kunden lämnar in en ansökan i tjänsten Tillstånd och tillsyn skickar tjänsten en avisering till den e-postadress som myndigheten som ansvarar för ärendet har angett.

Mer information om aviseringarnas egenskaper hittar du under egenskaper på supportwebbplatsen.

URL-adress för inledande av ärende

En URL-adress för inledande av ärende behövs för att tjänsten Tillstånd och tillsyn automatiskt ska kunna dirigera kunden till rätt ställe för att fortsätta uträtta ärenden i myndighetens e-tjänst. Utgångspunkten är att URL-adressen ska ta användaren till det ställe där ärendet i fråga inleds i myndighetens e-tjänst, så att det känns så smidigt som möjligt att uträtta ärendet.

Om myndigheten erbjuder sin tjänst på olika språk behövs separata adresser för dessa och de har sina egna platser på anslutningsblanketten. Till exempel är URL-adressen för kunden i tjänsten Tillstånd och tillsyn på finska https://lv.ahtp.fi/fi/ och på svenska https://lv.ahtp.fi/sv/

Tillbaka