Anslutningsanmälan
Anmälan om anslutning till tjänsten Tillstånd och tillsyn
Myndigheten anmäler om anslutningen av sina ärenden till tjänsten Tillstånd och tillsyn med anslutningsblanketten. På blanketten ombeds myndigheten lämna uppgifter om den anslutande organisationen och uppgifter om olika ärenden enligt följande:
Nödvändiga uppgifter
A) Uppgifter om den anslutande organisationen
Vid anslutning av kommunala tjänster till tjänsten Tillstånd och tillsyn behövs följande uppgifter om den anslutande organisationen
- Organisationens namn (namnet på den kommun eller samkommun, vars tjänster håller på att anslutas. Tjänsteproducenten ansluter tjänsten till tjänsten Tillstånd och tillsyn)
- Organisationens FO-nummer
- SDL-organisationskod (SDL-organisationskod som antecknats i Suomi.fi-servicedatalagret). Du hittar koden på Suomi.fi-webbtjänstens webbplats, om den anslutande organisationen har skapats i Suomi.fi-servicedatalagret.
B) Kontaktuppgifter för underhåll av den gemensamma serviceprocessen
- Myndighetens kontaktuppgifter i anslutning till införandet
- namn
- e-post
- telefon
- eventuella tilläggsuppgifter om införandet
- Organisationens kontaktpunkt för tjänsten Tillstånd och tillsyn (kontinuerliga tjänster/underhåll). Kontaktpunktens uppgift är att upprätthålla en gemensam serviceprocess för den anslutande organisationens del i samarbete med serviceproduktionen i tjänsten Tillstånd och tillsyn. Tjänsten Tillstånd och tillsyn skickar meddelanden om tjänstens verksamhet till den angivna adressen (bl.a. servicepublikationer, ändringar i tjänsten och störningsmeddelanden). Ett fungerande servicesamarbete förutsätter att kontaktpunkten ger gruppkontaktinformation (s.k. roll-e-postadress, t.ex. [email protected]) till tjänsten Tillstånd och tillsyn.
- kontaktpunktens grupp-e-postadress
Uppgifter om ärendehantering
De uppgifter som behövs för att ansluta ärendehanteringen beror på om myndighetens ärendehantering är elektronisk eller om tjänsten Tillstånd och tillsyn utnyttjas för att göra myndighetens ärendehantering elektronisk. Uppgifter som behövs för alla anslutningar av ärendehantering är
- Ärende som ska anslutas (t.ex. bygglov)
- Kommunområde där ärendehanteringen införs via tjänsten Tillstånd och tillsyn
- E-postadress för påminnelsemeddelanden
Dessutom behövs följande uppgifter för att ansluta e-tjänsten
- Kod för e-tjänsten i Suomi.fi-servicedatalagret (SDL)
- Ärendehanteringens inledande URL-adress, där kunden börjar uträtta ärenden i myndighetens tjänst.
Att beakta
Anslutningsblanketten
Anslutningsuppgifterna för myndigheternas ärendehantering ges alltid på tjänsten Tillstånd och tillsyns blankett, med vilken man strävar efter att säkerställa att de uppgifter som behövs förmedlas i rätt format till tjänsten Tillstånd och tillsyn.
Anslutningsblanketten är en Excel-tabell som innehåller fem flikar, varav de två första är avsedda för den anslutande myndigheten. På den första fliken finns detaljerade ifyllningsanvisningar och den egentliga ifyllningen av uppgifterna finns på fliken ”Anslutningsblankett”. Blankettens övriga flikar används av tjänsten Tillstånd och tillsyn (låsta).
Anslutningsblanketten för kommuner hittar du här.
Returnera den ifyllda blanketten till adressen tuki.lv(at)ely-keskus.fi. Som rubrik för meddelandet anges ”Anslutning till tjänsten Tillstånd och tillsyn (organisationens namn) och den ifyllda blanketten som bilaga till meddelandet.
Anvisningar för hur du fyller i blanketten finns i följande avsnitt på denna sida och på den första fliken i anslutningsblanketten.
Anslutningsuppgifter för ärendehanteringen
Anslutningsuppgifterna för tillståndsärenden är alltid ärendespecifika. På så sätt möjliggörs så flexibla anslutningar som möjligt i en mångpolig servicemiljö. Således meddelas ärendespecifika anslutningsuppgifter för varje ärende som ansluts till tjänsten Tillstånd och tillsyn.
Att beakta för e-tjänstens del:
- Utöver anslutningen mellan de tekniska tjänsterna (integration/gränssnittsgenomförande) ska myndigheten göra en anmälan om anslutning till tjänsten Tillstånd och tillsyn
- Samma e-tjänst kan erbjuda och erbjuder ofta flera ärenden, för vilka separata anslutningsuppgifter behövs för varje ärende som ansluts
- Gemensamma ärendehanteringstjänster (t.ex. Lupapiste.fi): Varje kommun eller samkommun som utnyttjar e-tjänsten gör anslutningsanmälningar för sina egna ärenden, även om den tekniska anslutningen mellan den gemensamma ärendehanteringstjänsten och tjänsten Tillstånd och tillsyn har genomförts.
Suomi.fi-servicedatalagrets (SDL) koder
Suomi.fi-servicedatalagret, dvs. SDL, är ett riksomfattande centraliserat datalager där kommunerna, staten och den privata sektorn på ett kundorienterat sätt beskriver sina tjänster och hänvisar kunderna till rätt servicekanaler.
Myndighetens e-tjänst länkas till tjänsten Tillstånd och tillsyn med hjälp av organisations- och e-tjänstkoden i SDL. På så sätt hittar kunden den tjänst som myndigheten tillhandahåller.
I regel lönar det sig att sköta alla SDL-ärenden med hjälp av SDL-huvudanvändaren i din organisation. Det är bra att säkerställa att organisationen har tagit i bruk Suomi.fi-servicedatalagret. Detta är en förutsättning för att SDL-koderna ska kunna utnyttjas. Lagen om förvaltningens gemensamma stödtjänster för e-tjänster (571/2016) förpliktar organisationer inom den offentliga förvaltningen att beskriva sina tjänster i Suomi.fi-servicedatalagret.
För att ansluta ärendehanteringen används två olika koder för Suomi.fi-servicedatalagret (SDL):
- Organisationskod som används för att identifiera en organisation som ansluter sin digitala ärendehantering. Koden är 36 tecken lång. Exempel på arbets- och näringsministeriets organisationskod 0855861c-e19c-4e7e-816e-4223d5c106df. Koden finns i slutet av URL-adressen i länken ovan.
- E-tjänstens kod som används för att identifiera en e-tjänstkanal. Den är 36 tecken lång. Exempel på koden för e-tjänsten i tjänsten Tillstånd och tillsyn, som är 640bb270-ba74-45de-8616-13ce2754b4df. Koden finns i slutet av URL-adressen i länken ovan.
Anvisningar för att hitta information om SDL-koder finns här.
Ärendehanteringsområde
I anslutningsuppgifterna behövs för varje ärende en kommunbestämning som anger var ärendehanteringen kommer att vara giltig via tjänsten Tillstånd och tillsyn. Med denna information kan tjänsten Tillstånd och tillsyn styra sökanden till den behöriga myndigheten.
I fråga om en sammanslutning av kommuner gör den kommun som ansvarar för tjänsten en anmälan om anslutning till tjänsten Tillstånd och tillsyn för alla kommuners del. På anslutningsblanketten anges varje kommunområde separat på en egen rad, varvid flera rader antecknas för samma ärendehantering.
Aviseringar
Aviseringar om ärenden som skickas från tjänsten Tillstånd och tillsyn fastställs ärendespecifikt för varje myndighet. Aviseringarna skickas till den e-post som myndigheten fastställt. Som e-postadress lönar det sig att använda en grupp- eller rolladress (t.ex. [email protected]) i stället för en personlig adress, så att aviseringarna når myndigheten under alla betjäningstider trots personernas frånvaro.
När kunden lämnar in en ansökan i tjänsten Tillstånd och tillsyn skickar tjänsten en avisering till den e-post som fastställts av den myndighet som ansvarar för ärendet.
Mer information om aviseringarnas egenskaper hittar du i tjänstens egenskaper på stödwebbplatsen.
URL-adress för inledande av ärende
URL-adress för inledande av ärende behövs för att tjänsten Tillstånd och tillsyn automatiskt ska kunna styra kunden till rätt ställe för att fortsätta uträtta ärenden i myndighetens e-tjänst. Utgångspunkten är att URL-adressen ska styra till det ställe där ärendet i fråga inleds i myndighetens e-tjänst, varvid upplevelsen av att uträtta ärenden blir så smidigt som möjligt.
Om myndigheten erbjuder sin tjänst på olika språk behövs separata adresser som har sina egna platser på anslutningsblanketten. Som exempel URL-adressen för kunden i tjänsten Tillstånd och tillsyn på finska https://lv.ahtp.fi/fi/ och på svenska https://lv.ahtp.fi/sv/
Tillbaka