Kundhandledning i myndighetens tjänster
För att hänvisa kunden till rätt servicekanal krävs ändringar i myndighetens kundanvisningar. Syftet med anvisningarna är att ge kunden tydlig information om i vilken kanal de myndighetstillstånd och -skyldigheter som krävs för kundens verksamhet kan skötas smidigast.
Anvisningar som är föremål för ändring
Föremål för ändring är de kundanvisningar där man behandlar de e-tjänster som myndigheten anslutit vid ibruktagandet av tjänsten Tillstånd och tillsyn. Behovet och omfattningen av att ändra kundanvisningarna varierar från myndighet till myndighet, så planeringen och genomförandet av anvisningarna är alltid myndighetsspecifika.
Handledning med beaktande av kundens verksamhet
I myndighetens anvisningar är det viktigt att kunden identifierar vilken kanal som ska väljas i kundens situation. Detta påverkas av kundens behov av tillstånd för verksamheten: vilka tillstånd behöver kunden för sin verksamhet?
I denna anvisning beskrivs med grov indelning
- när myndigheten hänvisar kunden till tjänsten Tillstånd och tillsyn, och
- i vilka användningsfall kunden hänvisas till myndighetens e-tjänst.
När anvisningarna ändras bör man som kriterier för kundhandledningen åtminstone beakta att servicen är smidig och å andra sidan säkerställa att tillstånden är heltäckande.
Myndighetsorganisationen (t.ex. kommunen) genomför de anvisningar som behövs för sina tjänster för att säkerställa en sakkunnig hänvisning av kunden till rätt servicekanal.
När är servicekanalen tjänsten Tillstånd och tillsyn?
När kundens verksamhet förutsätter flera olika tillstånd av olika myndigheter eller när en enskild myndighets tillståndsärenden erbjuds kunderna endast som Förenklad e-tjänst i tjänsten Tillstånd och tillsyn, hänvisas kunden till tjänsten Tillstånd och tillsyn.
Företagens och samfundens tillståndsbehov är ofta i projektform: kunden har ett projekt vars slutresultat är
- en produktionsanläggning, vars genomförande och användning förutsätter tillstånd av olika myndigheter (bl.a. anläggningar som producerar el, anläggningar för förnybar energi, såsom vindkrafts- och solenergiparker, verksamhet i anslutning till hantering av kemikalier, anläggningar i anslutning till hantering av djur, andra anläggningar som behöver miljötillstånd osv.).
- offentliga tillställningar som ofta behöver tillstånd eller andra myndighetsförfaranden från flera myndigheter (kommunens olika myndigheter, räddningsverket, polisen och TUKES osv.) innan tillställningen kan ordnas med beaktande av det övriga samhället och säkerheten.
I dessa fall är det naturligast att kunden hänvisas till tjänsten Tillstånd och tillsyn för att utreda sitt tillståndsbehov och ansöka om nödvändiga tillstånd hos olika myndigheter via en servicekanal.
När är servicekanalen myndighetens e-tjänst?
Om kundens verksamhet klart förutsätter ett enskilt tillstånd eller tillstånd av endast en myndighet, kan kunden hänvisas direkt till myndighetens e-tjänst.
Ofta riktas privatpersoners tillståndsbehov till enskilda myndigheter. Som exempel vill en privatperson bygga ett hus på en planlagd tomt, varvid enbart byggnadstillstånd från kommunens byggnadstillsyn räcker.
Tillbaka