Servicekanalhänvisning i webbtjänsten Suomi.fi
I denna anvisning beskrivs hur myndigheten ansluter en ny servicekanal för sina kunder till beskrivningen av myndighetens tillstånd eller skyldighet i Suomi.fi-servicedatalagret (SDL). Efter anslutningen är tjänsten Tillstånd och tillsyn en av de servicekanaler som kunden kan välja för myndighetens tillståndsärenden i webbtjänsten Suomi.fi.
Innan
Att utföra kundhandledningen förutsätter följande:
- Alla andra delområden inom ibruktagandet av tjänsten Tillstånd och tillsyn har genomförts och testats färdigt (även från serviceadministrationen i tjänsten Tillstånd och tillsyn/[email protected] har man fått ett meddelande om att de anslutningar som myndigheten beställt till tjänsten har genomförts)
- Åtkomst till organisationens administrationsgränssnitt för Suomi.fi-servicedatalagret (SDL). Denna rättighet har i allmänhet endast organisationens huvudanvändare av Suomi.fi-servicedatalagret (SDL).
- Myndigheten har planerat hänvisningen till servicekanalerna
- Organisationens beskrivning av tillstånd eller skyldigheter har publicerats i Suomi.fi-servicedatalagret (SDL). Om ett tillstånd eller en skyldighet ännu inte har beskrivits, ska detta först göras enligt anvisningarna i Suomi.fi.
Att logga in i Suomi.fi-serviceadministrationen
Uppgifterna om tillstånd eller skyldigheter i Suomi.fi-servicedatalagrets organisation redigeras via Suomi.fi-serviceadministrationens användargränssnitt, där organisationens huvudanvändare av Suomi.fi-servicedatalagret eller en person med motsvarande rättigheter loggar in. I Serviceadministrationens användargränssnitt väljs servicedatalager. Nedan finns länkar till Suomi.fi-anvisningar och -serviceadministrationen.
- Anvisningar för Suomi.fi-tjänsterna: https://kehittajille.suomi.fi/hemsidan
- Suomi.fi-serviceadministrationen: https://palveluhallinta.suomi.fi/sv
Länkning och beskrivning av den nya servicekanalen
Man söker en beskrivning av myndighetens tillstånd eller skyldighet (tjänst), för vilken tjänsten Tillstånd och tillsyn länkas som en ny servicekanal.
Sökningen i tjänsten görs med söktjänsten som finns i Suomi.fi-servicedatalagret och vars sökblankett syns till höger.
1. Välj först från vilket fält du söker information (ofta används fältet “innehållets namn”) och sedan namnet på myndighetens tillstånd eller skyldighet som sökord.
2. Redigera den organisation vars tjänst söks, så att den begränsar sökningen.
3. Välj tillstånd eller skyldighet (tjänst) i listan, där tjänsten Tillstånd och tillsyn kommer att länkas till som en ny servicekanal.
Uppgifterna om den valda myndighetstjänsten öppnas.
I det här exemplet har tjänsten tre olika servicekanaler: 2 utskrivbara blanketter och en webbplats. En myndighets tjänst kan ha flera olika servicekanaler i bruk samtidigt.
4. Tjänsten Tillstånd och tillsyn kopplas till myndighetens tillstånd eller skyldighet som en ny servicekanal. Välj “Koppla servicekanaler“
Tjänsten Tillstånd och tillsyn söks som servicekanal.
5. Skriv ”Tjänsten Tillstånd och tillsyn” i sökfältet
6. I organisationsfältet kan du ange “Arbets- och näringsministeriet” som specifikation.
7. Välj “Sök“
Servicekanalen kopplas till myndighetens tjänst!
8. Välj rutan under punkten ”Tjänsten Tillstånd och tillsyn”
9. Välj till sist “Spara anslutningar“, varvid den nya servicekanalen sparas i beskrivningen av myndighetens tillstånd eller skyldighet.
Nu syns tjänsten Tillstånd och tillsyn bland de anslutna servicekanalerna i uppgifterna om beskrivningen av myndighetens tillstånd eller skyldighet. Därefter kompletterar man de myndighetsspecifika basuppgifterna för servicekanalen.
10. Välj ”E-tjänst” under ”Tjänsten Tillstånd och tillsyn”
Uppgifterna i e-tjänsten öppnas.
11. För att redigera servicekanalens uppgifter, välj “Lägg till tilläggsuppgifter om anslutningen“
Perustietoihin kuvataan, millaisiin tapauksiin kyseistä asiointikanavaa käytetään.
12. Täytä perustiedot ja
13. Huomioi eri kieliversiot. Luvat ja valvonta -palvelu mahdollistaa suomen- ja ruotsinkielisen palvelun tarjoamisen.
Perustietojen lisäksi asiointikanavalle voidaan antaa palvelun maksullisuuteen ja palveluaikoihin liittyvää tietoa.
Palvelun maksullisuus: suositus on olla valitsematta mitään annetuista vaihtoehdoista, jos Luvat ja valvonta -palvelu viranomaisen asiointikanavana ei vaikuta asiointipalvelun hintaan (tämä on yleisin tilanne).
Palveluajat: Luvat ja valvonta -palvelu on verkkopalvelu, joka on asiakkaalle tarjolla jatkuvasti (normaalin verkkopalvelun tavoin, pois lukien huoltokatkot ja häiriöt).
Liitokseen liittyvät yhteystiedot: Luvat ja valvonta -palvelun tuesta voidaan tarvittaessa antaa erillinen yhteystieto asiakkaille järjestetystä tuesta Yritys-Suomi-neuvonnan puhelinpalvelun kautta.
14. Lopuksi valitse “Tallenna“.
Tämän jälkeen viranomaisen verkkoasioinnin toimintaohjeenseen lisätään teksti, jossa kuvataan, miten asiakas voi hyödyntää Luvat ja valvonta -palvelua.
15. Valitse “Muokkaa“
Lisää asiakkaalle tarkoitettuun verkkoasioinnin toimintaohjeeseen kuvausteksti Luvat ja valvonta -palvelun käytöstä. Tallenna toimintaohjeen muutokset.
Esimerkkiteksti:
“Luvat ja valvonta –palvelu asiointikanavana
Jos toimintasi edellyttää useita lupia eri viranomaisilta, siirry Luvat ja valvonta –palveluun tarkistaaksesi, mitä lupia toimintasi edellyttää. Palvelun kautta voit hakea tarvittavat luvat eri viranomaisilta yhdestä palvelusta. Esimerkkejä Luvat ja valvonta –palvelun kautta lupia haettavasta luvanvaraisesta toiminnasta ovat tuotannolliset laitokset (mm. sähköä tuottavat laitokset, uusiutvan energian laitokset, kuten tuulivoima- ja aurinkoenergiapuistot, kemikaalien käsittely, ympäristölupaa tarvitsevat laitokset, jne…) ja erilaiset yleisötapahtumat.”