Hoppa till innehåll

Fortlöpande tjänster: uppföljning och underhåll


  • När tjänsten Tillstånd och tillsyn har tagits i bruk i myndighetsorganisationen och kundhandledningen har gjorts i servicekanalen, inleds uppföljningen och underhållet av den fortlöpande tjänsten. I fråga om tjänsten Tillstånd och tillsyn innebär detta följande uppgifter för myndigheten:

    • Uppföljning av meddelanden i den fortlöpande tjänsten: Tjänsten Tillstånd och tillsyn skickar aviseringar till den kontaktuppgiftsadress (e-post) för den fortlöpande tjänsten som angetts på anslutningsblanketten, om det i tjänsten förekommer
      • störningar
      • förändringar som förutsätter att myndigheten reagerar
    • Underhåll av kontaktuppgifter och serviceparametrar
      • Kontakt-e-postadress för den fortlöpande tjänsten
      • Tillägg och radering av nya ärenden
      • Ändringar i ärenden och underhåll av ärendespecifika uppgifter

        • Myndigheternas ärendespecifika e-postadresser för aviseringar
        • eventuella ändringar i kommunområdet för uträttande av ärenden (t.ex. i samkommuner)
        • Ärendets övriga ändringar i serviceparametern (SDL-koder, e-tjänstens URL-adresser)

    Anmälan om ändringar i servicen

    En myndighet meddelar om ändringar och tillägg som gäller tjänsten enligt följande:

    • Anmälningar till adressen “[email protected]”. Anmälan ska skickas från den e-postadress som myndigheten har uppgett som kontaktadress för den fortlöpande tjänsten
    • Vilka uppgifter vill man lägga till, radera eller ändra

      • kontaktadress för den fortlöpande tjänsten
      • ny ärendeanslutning
      • uppgifter om ärenden: ärendets namn och ändringsbehov (bl.a. ny aviseringsadress, kommunområdet som betjänas ändras, SDL-identifikationsuppgifterna ändras, URL-adressen för kunder i e-tjänsten ändras)
      • hävning av ärendeanslutning
      • Annan ändring
Tillbaka