Hoppa till innehåll

Tekniska ändringar


Införandet hos en myndighet kan omfatta tekniska ändringsarbeten när myndigheten håller på att ansluta de gemensamma ärendehanteringstjänster som den använder eller sina egna ärendehanteringslösningar till tjänsten Tillstånd och tillsyn via ett elektroniskt gränssnitt.

Gemensamma ärendehanteringstjänster

För de gemensamma ärendehanteringstjänster som myndigheterna använder (t.ex. Lupapiste.fi) räcker det att tjänsteleverantören har genomfört en elektronisk anslutning till tjänsten Tillstånd och tillsyn via Suomi.fi-informationsleden. På så sätt behöver inte varje myndighet som använder tjänsten genomföra anslutningen separat. För de första som ansluter sig kräver detta dock att anslutningen beställs av tjänsteleverantören. Kontrollera anslutningens status och nödvändiga åtgärder med tjänsteleverantören. 

Kommunspecifika ärendehanteringslösningar

Om kommunen har genomfört en elektronisk ärendehanteringslösning för kunder som ansöker om tillstånd (ett system som organisationen själv hanterar), kan detta anslutas till tjänsten Tillstånd och tillsyn via ett elektroniskt gränssnitt. Observera följande vid genomförandet:

Tillbaka