Asiointikanavaohjaus Suomi.fi-verkkopalvelussa
Tässä ohjeessa kuvataan, kuinka viranomainen liittää uuden asiointikanavan asiakkaitaan varten Suomi.fi-palvelutietovarannossa (PTV) olevaan viranomaisen luvan tai velvoitteen kuvaukseen. Liitoksen jälkeen Luvat ja valvonta -palvelu on yksi asiakkaan valittavissa oleva asiointikanava viranomaisen lupa-asiointiin Suomi.fi-verkkopalvelussa.
Ennen kuin
Asiakasohjauksen tekeminen edellyttää seuraavia asioita:
- Luvat ja valvonta -palvelun käyttöönoton kaikki muut osa-alueet on toteutettu ja testattu valmiiksi (myös Luvat ja valvonta -palvelun palvelunhallinnasta / [email protected] on saatu viesti, että palveluun viranomaisen tilaamat liitokset on toteutettu)
- Pääsy organisaation Suomi.fi-palvelutietovarannon (PTV) hallintaliittymään. Tämä oikeus on yleensä vain organisaation Suomi.fi-palvelutietovarannon (PTV) pääkäyttäjällä.
- Viranomainen on suunnitellut asiointikanavien ohjauksen
- Lupa- tai velvoitekuvaus julkaistu organisaation Suomi.fi-palvelutietovarannon (PTV) tietoihin. Jos lupaa tai velvoitetta ei vielä ole kuvattu, tulee se tehdä ensin Suomi.fi ohjeiden mukaisesti.
Suomi.fi-palveluhallintaan kirjautuminen
Suomi.fi-palvelutietovarannon organisaation lupa- tai velvoitetietojen muokkaaminen tehdään Suomi.fi-palveluhallinnan käyttöliittymästä, jonne Organisaation Suomi.fi-palvelutietovarannon pääkäyttäjä tai vastaavat oikeudet omaava henkilö kirjautuu. Alla linkit Suomi.fi-ohjeisiin ja -palveluhallintaan.
- Ohjeet Suomi.fi-palveluihin: https://kehittajille.suomi.fi/
- Suomi.fi-palveluhallinta: https://palveluhallinta.suomi.fi/
Uuden asiointikanavan linkitys ja kuvaus
Haetaan viranomaisen luvan tai velvoitteen kuvaus (palvelu), jolle uusi asiointikanava linkitetään.
Palvelun haku tehdään palveluhallinnasta löytyvällä hakupalvelulla, jonka hakulomake näkyy oikealla.
1. Valitse ensin mistä kentästä haet tietoa (uesin käytetään “sisällön nimi” -kenttää) ja sitten hakusanaksi haettavan luvan tai velvoitteen nimi.
2. Muokkaa hakua rajaavaksi organisaatio, jonka palvelua haetaan.
3. Valitaan palvelu listasta, johon Luvat ja valvonta -palvelu linkitetään uudeksi asiointikanavaksi.
Valitun viranomaispalvelun tiedot avautuvat näkyviin.
Tässä esimerkissä palvelulla on kolme erilaista asiointikanavaa: 2 tulostettavaa lomaketta ja yksi verkkosivu. Viranomaisen palvelulla voi olla useita erilaisia palvelukanavia yhtäaikaa käytössä.
4. Liitetään Luvat ja valvonta -palvelu viranomaisen luvan tai velvoitteen uudeksi asiointikanavaksi. Valitse “Liitä asiointikanavia“
Haetaan Luvat ja valvonta -palvelu asiointikanavaksi.
5. Kirjoita hakukenttään “Luvat ja valvonta -palvelu“
6. Voit antaa organisaatiokenttään tarkenteeksi “Työ- ja elinkeinoministeriö“
7. Valitse “Hae“
Liitetään asiointikanava viranomaisen palveluun!
9. Valitse ruutu kohdasta “Luvat ja valvonta -palvelu“
10. Lopuksi valitse “Tallenna liitokset“, jolloin uusi asiointikanava tallentuu viranomaisen palveluun.
Nyt Luvat ja valvonta -palvelu näkyy liitettyjen asiointikanavien joukossa viranomaisen palvelun tiedoissa. Tämän jälkeen asiointikanavalle täydennetään viranomaiskohtaiset perustiedot.
10. Valitse “Luvat ja valvonta -palvelu” kohdasta “Verkkoasiointi“
Verkkoasioinnin tiedot aukeavat näkyviin.
11. Päästäksesi muokkaamaan asiointikanavan tietoja, valitse “Lisää liitoksen lisätiedot“
Perustietoihin kuvataan, millaisiin tapauksiin kyseistä asiointikanavaa käytetään.
12. Täytä perustiedot ja
13. Huomioi eri kieliversiot. Luvat ja valvonta -palvelu mahdollistaa suomen- ja ruotsinkielisen palvelun tarjoamisen.
Perustietojen lisäksi asiointikanavalle voidaan antaa palvelun maksullisuuteen ja palveluaikoihin liittyvää tietoa.
Palvelun maksullisuus: suositus on olla valitsematta mitään annetuista vaihtoehdoista, jos Luvat ja valvonta -palvelu viranomaisen asiointikanavana ei vaikuta asiointipalvelun hintaan (tämä on yleisin tilanne).
Palveluajat: Luvat ja valvonta -palvelu on verkkopalvelu, joka on asiakkaalle tarjolla jatkuvasti (normaalin verkkopalvelun tavoin, pois lukien huoltokatkot ja häiriöt).
Liitokseen liittyvät yhteystiedot: Luvat ja valvonta -palvelun tuesta voidaan tarvittaessa antaa erillinen yhteystieto asiakkaille järjestetystä tuesta Yritys-Suomi-neuvonnan puhelinpalvelun kautta.
14. Lopuksi valitse “Tallenna“.
Tämän jälkeen viranomaisen verkkoasioinnin toimintaohjeenseen lisätään teksti, jossa kuvataan, miten asiakas voi hyödyntää Luvat ja valvonta -palvelua.
15. Valitse “Muokkaa“
Lisää asiakkaalle tarkoitettuun verkkoasioinnin toimintaohjeeseen kuvausteksti Luvat ja valvonta -palvelun käytöstä. Tallenna toimintaohjeen muutokset.
Esimerkkiteksti:
“Luvat ja valvonta –palvelu asiointikanavana
Jos toimintasi edellyttää useita lupia eri viranomaisilta, siirry Luvat ja valvonta –palveluun tarkistaaksesi, mitä lupia toimintasi edellyttää. Palvelun kautta voit hakea tarvittavat luvat eri viranomaisilta yhdestä palvelusta. Esimerkkejä Luvat ja valvonta –palvelun kautta lupia haettavasta luvanvaraisesta toiminnasta ovat tuotannolliset laitokset (mm. sähköä tuottavat laitokset, uusiutvan energian laitokset, kuten tuulivoima- ja aurinkoenergiapuistot, kemikaalien käsittely, ympäristölupaa tarvitsevat laitokset, jne…) ja erilaiset yleisötapahtumat.”