Hyppää sisältöön

Mahdollista sähköinen valtuuttaminen


Kuntien osalta valtuuttaminen (Suomi.fi-valtuudet) aloitetaan tekemällä hakemus Virkailijavaltuuttamispalvelussa (hakemuksella valtuuttaminen). Hakemuksella haetaan valtuutta organisaation valtuushallinan henkilöille, jotka hakemuksen hyväksymisen jälkeen voivat valtuuttaa sähköisesti kunnan virkailijoita käyttämään Luvat ja valvonta -palvelua.

Roolit

Hakemuksella valtuuttamisen roolit ovat seuraavat:

Hakija

Hakemuksen voi täyttää kuka tahansa – yleensä kunnan henkilöstöön kuuluva, jolla on kokemusta Suomi.fi-valtuudet palvelusta. Hakija hoitaa hakemuksen täyttämisen, liitteet, tarvittavat allekirjoittajat ja lähettämisen.

Allekirjoittajat

Ovat kunnan hallinnon henkilöitä, joilla on edustamisoikeudet (nimenkirjoitusoikeus) organisaatiossa (yleensä kunnan johto). Nämä henkilöt selviävät kunnan hallinnosta ja hallintoasiakirjasta.

Valtuutettavat

Ovat kunnan valtuushallinnan henkilöitä, joille valtuutta haetaan. Valtuutuksen jälkeen nämä henkilöt voivat hallinnoida haettuja valtuuksia organisaatiossa

  • Haettuun valtuusasiaan (Lupa- ja valvonta-kokonaisuuksien viranomaiskäsittely) liittyvien valtuuksien hallinnointi. Valtuutetut henkilöt pystyvät antamaan ja mitätöimään Luvat ja valvonta -palvelua käyttien kunnan viranomaisten valtuuksia – toisin sanoen antavat ja poistavat palvelun käyttöoikeuksia kuntansa valtuuttamina
  • Suositus: valtuushallinnan henkilöt valtuutetaan organisaation hallinto-ohjeistuksen mukaisesti

Hakemuksen palvelukohtaiset tiedot

Tarvitset seuraavia Luvat ja valvonta -palveluun liittyviä tietoja hakemukselle:

Valtuusasia

Valtuusasia, joka mahdollistaa Luvat ja valvonta -palvelun viranomaiskäytön, on “Lupa- ja valvonta-kokonaisuuksien viranomaiskäsittely”

Valtuustyyppi

Kunnan valtuushallinnan henkilöille haettava valtuustyyppi on ”Edustajan valtuutusoikeus”.

Hakuprosessi

 

1. Hae valtuuksia Suomi.fi-virkailijavaltuuttamispalvelusta (hakemuksella valtuuttaminen)

2. Varmista hakemuksen allekirjoittaminen

  • Allekirjoittajina kunnan edustamisoikeudelliset
  • Suomi.fi-palvelu kutsuu hakemukselle merkityt allekirjoittamaan hakemuksen
  • Varmista henkilöiltä allekirjoittaminen, sillä ilman näitä hakemus ei etene

3. Hakemuksen käsittely (DVV)

  • Hakemuksen käsittely tehdään Digi- ja väestötietovirastossa
  • Vaikka hakemus pääsääntöisesti tehdään sähköisesti Suomi.fi-palveluun, käsittelee sen henkilö Digi ja väestötietovirastossa
  • Hakemus hyväksytään tai siitä tulee hakijalle lisätietopyyntö

4. Ilmoitus käsittelystä valtuutetuille

  • Kun hakemus on hyväksytty, siitä tulee ilmoitus valtuutetuille henkilöille
  • Valtuushallinnan henkilöt voivat tämän jälkeen valtuuttaa virkailijoita Luvat ja valvonta -palveluun
Takaisin