Hyppää sisältöön

Liitosilmoitus


Liitosilmoitus Luvat ja valvonta -palveluun

Viranomainen ilmoittaa asiointiensa liitoksista Luvat ja valvonta -palveluun liittymislomakkeella. Lomakkeessa viranomaiselta pyydetään liittyvän organisaation tietojen ja asiointikohtaisia tietoja seuraavasti:

Tarvittavat tiedot

A) Liittyvän organisaation tiedot

Kunnan palveluja liitettäessä Luvat ja valvonta -palveluun tarvitaan seuraavat liittyvää organisaatiota koskevat tiedot

  • Organisaation nimi (kunnan tai yhtymän nimi, jonka palveluja ollaan liittämässä. Palvelun tuottaja liittää palvelun Luvat ja valvonta -palveluun)
  • Orgasaation Y-tunnus
  • PTV-organisaatiotunniste (Suomi.fi-palvelutietovarantoon merkitty PTV-organisaatiotunniste). Löydät tunnisteen Suomi.fi-verkkopalvelun sivuilta, jos liittyvä organisaatio on perustettu Suomi.fi-palvelutietovarantoon.

B) Yhteystiedot yhteisen palveluprosessin ylläpitoa varten

  • Viranomaisen yhteystiedot käyttöönottoon liittyen
    • nimi
    • sähköposti
    • puhelin
    • mahdollisia lisätietoja käyttöönottoon liittyen
  • Orgasaation Luvat ja valvonta -palvelun yhteyspiste (jatkuvat palvelut / ylläpito). Yhteyspisteen tehtävä on ylläpitää yhteistä palveluprosessia liittyvän organisaation osalta yhteistyössä Luvat ja valvonta -palvelun palvelutuotannon kanssa. Luvat ja valvonta -palvelu lähettää palvelun toimintaan liittyviä tiedotteita annettuun osoitteeseen (mm. palvelujulkaisut, muutokset palvelussa ja häiriötiedotteet). Toimiva palveluyhteistyö edellyttää yhteyspisteeltä ryhmäyhteystiedon (ns. rooli-sähköpostiosoite esim. [email protected]) antamista Luvat ja valvonta -palvelulle.
    • yhteyspisteen ryhmäsähköposti-osoite

C) Tiedot asioinneista

Asioinnin liittämiseksi tarvittavat tiedot riippuvat siitä, onko viranomaisen asiointipalvelu sähköinen vai hyödynnetäänkö Luvat ja valvonta -palvelun Kevytasiointia viranomaisen asiointipalvelun sähköistämiseen. Kaikissa asiointiliitoksissa tarvittavia tietoja ovat

  • Liitettävä asiointi (esim. rakennuslupa)
  • Kunta-alue, jossa asiointi otetaan käyttöön Luvat ja valvonta -palvelun kautta
  • Sähköpostiosoite heräteviestejä varten

Lisäksi sähköisen asiointipalvelun liittämiseksi tarvitaan vielä seuraavia tietoja

  • Asioinnin Suomi.fi.-palvelutietovarannon (PTV) verkkoasioinnin tunniste
  • Asioinnin palvelun aloituksen URL-osoite, josta asiakas viranomaisen palvelussa aloittaa asioinnin. 

Huomioitavia asioita

Liittymislomake

Viranomaisten asiointien liittymistiedot annetaan aina Luvat ja valvonta -palvelun lomakkeella, jolla pyritään varmistamaan tarvittavien tietojen välittyminen oikeassa muodossa Luvat ja valvonta -palveluun.

Liittymislomake on Excel-taulukko, joka sisältää viisi välilehteä, joista kaksi ensimmäistä on tarkoitettu liittyvälle viranomaiselle. Ensimmäisellä välilehdellä on  yksityiskohtainen täyttöohje ja varsinainen tietojen täyttö löytyy välilehdeltä ”Liittymislomake”. Lomakkeen muut välilehdet ovat Luvat ja valvonta –palvelun käytössä (lukittuja).

Liittymislomakkeen kunnille löydät täältä.

Palauta täytetty lomake osoitteesen tuki.lv(at)ely-keskus.fi. Viestin otsikoksi “Liittyminen Luvat ja valvonta palveluun (organisaation nimi)” ja täytetty lomake viestin liitteeksi.

Ohjeita lomakkeen täyttämiseksi löydät tämän sivun seuraavista kappaleista ja liittymislomakkeen ensimmäiseltä välilehdeltä.

Asioinnin liitostiedot

Lupa-asiointien liitostiedot ovat aina asiointikohtaisia. Tällä mahdollistetaan mahdollisimman joustavat liitokset moninapaisessa palveluympäristössä. Näin ollen jokaisesta Luvat ja valvonta -palveluun liitettävästä asioinnista ilmoitetaan asiointikohtaiset liitostiedot.

Sähköisen asiointipalvelun osalta huomioitavia asioita:

  • Teknisen palveluiden välisen liitoksen (integraatio / rajapintatoteutus) lisäksi viranomaisen tulee tehdä liitosilmoitus Luvat ja valvonta -palveluun
  • Sama sähköinen asiointipalvelu voi ja usein tarjoaakin useita asiointeja, joista jokaisesta liitettävästä asioinnista tarvitaan erilliset liitostiedot
  • Yhteiskäyttöiset asiointipalvelut (esim. Lupapiste.fi): Jokainen asiointipalvelua hyödyntävä kunta- tai kuntayhtymä tekee liittymisilmoitukset omien asiointien osalta, vaikka yhteiskäyttöisen asiointipalvelun ja Luvat ja valvonta -palvelun välinen tekninen liitos olisi toteutettu.

Suomi.fi-palvelutietovarannon (PTV) tunnisteet

Suomi.fi-palvelutietovaranto, eli PTV on valtakunnallinen keskitetty tietovaranto, johon kunnat, valtio ja yksityinen sektori kuvaavat asiakaslähtöisesti palvelunsa ja ohjaavat asiakkaat oikeisiin asiointikanaviin.

Viranomaisen asiointipalvelu linkitetään Luvat ja valvonta -palvelu hyödyntämällä PTV:n organisaatio- ja verkkoasioinnin tunnistetta. Näin asiakas löytää viranomaisen tarjoaman palvelun.

Lähtökohtaisesti kaikki PTV-asiat kannattaa hoitaa organisaatiosi PTV-pääkäyttäjän avustuksella. On hyvä varmistaa, että organisaatio on ottanut Suomi.fi-palvelutietovarannon käyttöönsä. Tämä on edellytys PTV-tunnistetietojen hyödyntämiselle. Laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista (571/2016) velvoittaa julkishallinnon organisaatioita kuvaamaan palvelunsa Suomi.fi-palvelutietovarantoon.

Asioinnin liittämisessä käytetään kahta erilaista Suomi.fi-palvelutietovarannon (PTV) tunnistetta:

Ohjeet PTV-tunnistetietojen löytämiseksi löydät täältä.

Asioinnin alue

Littymistiedoissa kullekin asioinnille tarvitaan kunta-aluemääritys, joka kertoo, missä asiointi tulee olemaan voimassa Luvat ja valvonta -palvelun kautta. Tällä tiedolla Luvat ja valvonta -palvelu osaa ohjata hakijan toimivaltaiselle viranomaiselle.

Kuntien yhteenliittymän osalta palvelusta vastaava kunta tekee liitosilmoituksen Luvat ja valvonta -palveluun kaikkien liittymän kuntien osalta. Liittymislomakkeelle ilmoitetaan jokainen kunta-alue erikseen omaksi rivikseen, jolloin samasta asioinnista kirjataan tällöin useita rivejä.

Heräteviestit

Luvat ja valvonta -palvelusta lähtevät asiointien heräteviestit määritellään jokaiselle viranomaiselle asiointikohtaisesti. Heräteviestit lähetetään viranomaisen määrittelemään sähköpostiin. Sähköpostiosoitteena kannattaa käyttää ryhmä- tai rooliosoitetta (esim. [email protected]) henkilökohtaisen osoitteen sijaan, jotta herätteet tavoittavat viranomaisen kaikkina palveluaikoina henkilöiden poissaoloista huolimatta. 

Kun asiakas jättää hakemuksen Luvat ja valvonta -palveluun, lähettää palvelu heräteviestin asioinnista vastaavan viranomaisen määrittelemään sähköpostiin.

Lisää heräteviestien ominaisuuksista löydät tukisivuston palvelun ominaisuuksista.

Asioinnin aloituksen URL-osoite

Asioinnin aloituksen URL-osoitetta tarvitaan, jotta Luvat ja valvonta -palvelu osaa ohjata asiakkaan automaattisesti oikeaan paikkaan jatkamaan asiointia viranomaisen asiointipalvelussa. Lähtökohtaisesti URL-osoitteen tulee ohjata viranomaisen asiointipalvelun kyseisen asioinnin aloituskohtaan, jolloin asiointikokemuksesta tulee mahdollisimman saumaton.

Mikäli viranomainen tarjoaa palveluaan eri kielillä, tarvitaan näistä erilliset osoitteet, joille omat paikkansa liittymislomakkeella. Esimerkkinä Luvat ja valvonta -palvelun asiakkaan URL-osoite suomeksi https://lv.ahtp.fi/fi/ ja ruotsiksi https://lv.ahtp.fi/sv/
Takaisin