Bilaga: Samarbete och ansvar
1 SYFTE MED DOKUMENTET
Denna bilaga beskriver ansvaret för samarbetet mellan de parter som verkar i tjänsten Tillstånd och tillsyn enligt uppgift.
2 SAMARBETE OCH ANSVARSFÖRDELNING I TJÄNSTEN TILLSTÅND OCH TILLSYN
Parterna i tjänsten är kunden, den anslutna myndigheten, tjänstens ägare och serviceproducenten
Definition av förkortningarna för ansvarsrelationerna:
- R = Responsible (ansvarig aktör): Parten ansvarar för slutförandet av den tilldelade uppgiften
- A = Accountable (ansvarig): Byrån övervakar att uppdraget slutförs (kvalitet & kvantitet) enligt avtalade specifikationer
- C = Consulted (rådgivare): Denna part kan tillfrågas om instruktioner och råd
- I = Informed (informerad): Denna part informeras om slutförandet av uppdraget
2.1 Anslutning till tjänsten
Ansvarsärende |
Ägare |
Ansluten |
Kund |
Service- |
---|---|---|---|---|
Förhandlingar om anslutning till tjänsten Tillstånd och tillsyn |
C |
R, A |
|
|
Myndighetens beslut att ansluta sig till tjänsten Tillstånd och tillsyn |
I |
R, A |
|
|
Förberedelser, planering och genomförande av nya rutiner relaterade till tjänsten Tillstånd och tillsyn |
C |
R, A |
|
|
Avtal om samutveckling |
A, R |
R, A |
|
I |
Utnyttjande av modellen för kundorienterad utveckling |
C |
R, A |
|
|
Myndighetssamarbete, kommunikation och transparens vid ändring av rutiner |
I |
R, A |
|
|
Förberedelser för nya myndighetsrutiner och införande: analys av behovet av förändrade rutiner (workshoppar), Nya operativa processer och instruktioner för myndigheten, kommunikation (+ plan), utbildningar (+ plan) |
C |
R, A |
|
|
Samordning av myndighetens arkitektur, informationsinnehåll och vokabulär med tjänsten Tillstånd och tillsyn |
C |
R, A |
|
I |
Val av anslutningssätt till tjänsten Tillstånd och tillsyn (integration/förenklad tjänst) |
C |
R, A |
|
C |
Planering och genomförande av den systemintegration som krävs för anslutning |
I |
R, A |
|
C, I |
Möjliggörande av myndighetsverksamhet i tjänsten Tillstånd och tillsyn (myndigheter som identifierar sig i tjänsten Tillstånd och tillsyn via tjänsten Suomi.fi): Ansökan om Suomi.fi-fullmakt från tjänsten för befullmäktigande av tjänstemän samt fördelning och hantering av fullmakter i myndighetsorganisationen |
C |
R, A |
|
C, I |
Möjliggör myndighetsverksamhet i tjänsten Tillstånd och tillsyn: identifiering i tjänsten och inhämtade av identifieringsinstrument, instrument som fastställs i Suomi.fi-identifieringstjänsten, certifikatkort för Virtu-identifiering |
|
R, A |
|
|
Testning av myndighetsärenden i tjänsten (integration/test- och produktionsmiljö) |
C |
R, A |
|
C, I |
Testning av myndighetsärenden i tjänsten (förenklad tjänst/produktionsmiljö) |
|
R, A |
|
C |
Pilotprojekt för myndighetsärenden |
C, R |
R, A |
I |
I |
Uppdatering av servicevillkor |
A, R |
I |
|
I |
Uppdatering av användarvillkor |
A, R |
|
I |
I |
Godkännande av servicevillkor |
I |
R, A |
|
|
Godkännande av användarvillkor |
I |
|
R, A |
|
2.2 Tjänsten
Ansvarsärende |
Ägare |
Ansluten |
Kunden |
Service- |
---|---|---|---|---|
Servicerapportering |
A |
|
|
R |
Anmälan om störningar i tjänsten Tillstånd och tillsyn till servicekanalen |
|
R |
R |
I |
Kvittering av mottagande av störningsanmälan eller servicebegäran |
|
I |
I |
A, R |
Klassificering av störningsanmälan eller servicebegäran |
|
C |
C |
A, R |
Behandling av störningsanmälan eller servicebegäran:
|
|
I |
I |
A, R |
Anmälan/meddelande om störningar i tjänsten Tillstånd och tillsyn |
I |
I (anmäls i tjänsten) |
I (anmäls i tjänsten) |
A, R |
Information från myndigheten som ansluter sig om förändringar som påverkar ärenden (t.ex. lagstiftning, organisation, system) |
I |
A, R |
|
C |
Information från tjänsten Tillstånd och tillsyn om förändringar som påverkar ärenden (t.ex. lagstiftning, organisation, system) |
A, R |
C |
|
C |