Anslutnings- sätt
|
A) Elektroniskt kommunikationsgränssnitt
|
B) Förenklad e-tjänst
|
Lämplighet
|
Det huvudsakliga anslutningssättet för myndighetens ärendehanteringstjänster. Det säkerställer att ärendena behandlas smidigt, effektivt och fritt från mänskliga fel vid dataöverföringen. |
För myndigheternas traditionella ärendehanteringstjänster, inte e-tjänster. Lämpar sig för små mängder ärenden och då det inte är lönsamt att göra ärenden elektroniska. |
Förutsättningar
|
- Den anslutande myndigheten har tillgång till en elektronisk ärendehanteringstjänst (eller ärendehanteringssystem)
- Förhållandet mellan satsningen/avkastningen på att bygga upp och underhålla elektronisk informationsöverföring (tjänsteintegration) har undersökts och visat sig vara lönsamt
|
- Den anslutande myndigheten har inte tillgång till en elektronisk ärendehanteringstjänst (eller ärendehanteringssystem) och det är inte motiverat att skaffa det
|
Fördelar (+) och nackdelar (-)
|
- Överför de uppgifter som kunden lämnat oförändrade direkt till myndighetens ärendehanteringslösning
- Kunden hänvisas efter identifiering till att komplettera ärendet i myndighetens tjänst (om ärendet har genomförts i flera steg)
- Statusuppgifterna uppdateras enligt handläggningen för kunden och andra myndigheter
- Myndighetens arbetsmängd ökar inte i serviceprocessen
- Överföringen av information kan övervaka
- Kräver tjänsteintegration (genomförandet kräver tid och medför kostnader)
|
- Det kan införas snabbt och i regel till låga kostnader
- Överföring av data och uppdatering av statusinformation kräver en manuell arbetsinsats och är föremål för olika mänskliga fel
- Dataöverföringen övervakas inte
|