Aviseringar
Aviseringar är en funktion i tjänsten Tillstånd och tillsyn som meddelar myndigheter och kunder om förändringar i ärenden.
Aviseringar till myndigheter
Tjänsten skickar aviseringar till myndigheterna när ärenden förändras i tjänsten Tillstånd och tillsyn. Sådana transaktioner eller förändringar är:
- Avsändande av ärende (ansökan) till myndigheten
- Komplettering av ärenden (skickad av kunden)
- Kund- eller myndighetsmeddelanden till myndigheten
E-postadress
Den första aviseringen om ett ärende skickas alltid till en bestämd e-postadress som myndigheten fastställer ärendespecifikt när tjänsten ansluts till tjänsten Tillstånd och tillsyn. E-postadressen bör vara en så kallad rolladress/allmän e-postadress, så att meddelandet inte begravs i någons personliga e-post, till exempel under semestern.
Omdirigering
När myndigheten anhängiggör ett ärende kan handläggaren dirigera följande aviseringar om samma ärende till en annan adress: till en tjänsteman som handlägger ärendet eller till en annan adress i enlighet med myndighetens praxis. Detta möjliggör bland annat att information om förändringar i ärenden alltid skickas till samma tjänsteman.
Innehåll i meddelanden
Aviseringar innehåller information om ärendet som aviseringen gäller och en länk till ärendet, som tjänstemannen kan använda för att direkt behandla ärendet i tjänsten Tillstånd och tillsyn. Då går ingen tid åt att söka efter ärendet i tjänsten.
Aviseringar till kunder
Aviseringar till kunden fungerar ungefär på samma sätt som till myndigheten. Den viktigaste skillnaden är de transaktioner som utlöser aviseringen. Dessa är
- Myndigheten begär komplettering av ärendet
- Ärendet har behandlats
Slutlig status för behandlingen av ärendet visas inte i aviseringen (t.ex. huruvida tillstånd har beviljats). Det måste kunden kontrollera i tjänsten.